kongemor

tirsdag den 22. februar 2011

Hagesmæk sådan!

Nu er vores lillebror efterhånden blevet ret ferm til det der med at konsumere grød og mos. Dog må man tilføje, at Ormen ikke helt har styr på det der med at spise pænt. Efter et måltid er der som regel mos i hans hår, mit hår, i samtlige af hans deller omkring overkrops regionen, på mit tøj, på hans tøj, på bordet, på gulvet og jeg kunne blive ved. Min intuition siger mig, at det ikke er så underligt, han er jo kun 5 måneder.
Men det gør at vi har brug for flere hagesmække, bare til at tage det værste.
Her ville jeg så gerne køber sådan nogle smarte nogen som dem her  (jaja ikke smart på Alexa Chung måden, men børnemåden).



Men der siger min pengepung nej, de er nemlig ikke helt billige sådan nogle krabater (90kr. stk.????say what???)
Så i stedet gør jeg det selv, og det eneste jeg købte var kantebånd, en rulle med 25m kostede en halvtredser, tror maks der går 1,5 m til en smæk....you do the math!

Og jeg har lavet en lille guide, så du også kan gøre det selv, hvis du har lyst. Og hvis du ikke har småbørn, synes jeg også, det er en rigtig fin gave, at give til folk der har. Min erfaring siger mig, at folk bliver glade for at få en hjemmelavet ting, du har brugt tid på.
Og hvis det nu er sådan, at du virkelig hader at pusle med sådan noget sypjat, kan det jo være, at du har en mormor, svigermor eller veninder der er fiks på fingrene, og elsker det (man behøver ikke være fiks på fingrene, det er jeg ikke:).
So here goes....

Det du skal bruge ses på billedet, og er: et gammelt håndklæde, kantebånd, knappenåle, saks, et par stofrester, mønsterpapir, gammel smæk til at lave skabelon efter, tråd, symaskine og en opsprætter, hvis noget går skævt ( jeg brugte den i hvert fald to gange i forløbet-høhø).








Step 1: Du lægger gammel hagesmæk på mønsterpapir, sætter den fast med nåle, tegner af, fjerner smæk og klipper mønster ud.








Step 2: Du lægger dit nye mønster på håndklædet, sætter det fast med nåle, og klipper rundt langs kanten.









Step 3: Du klipper et par små figurer af dine stof rester.








Step 4: Du sætter figurerne på den hagesmæk du lige har klippet, og syer dem fast med siksak sting langs kanten.








Step 5: Jeg synes det er meget praktisk med en hylde til at opfange mad i bunden af hagesmækken (det er jo op til en selv), derfor bruger jeg lige nederste del af mit hagesmæk mønster til at lave et hylde mønster. Jeg syer en fold med ligesting på øverste kant af hylden, derefter syer jeg den fast med lige sting, på den nederste kant af hagesmækken, så den fungerer som opsamlingsskuffe (prøv at se billedet).








Step 6: Nu sættes kantebånd på halsudskæringen med nåle, og syes fast med lige sting.







Step 7: Så sættes kantebånd rundlangs hele kanten på hagesmækken med nåle, nok i enderne til at der også er bindebånd, og det syes også fast med lige sting.








Og voila meget fin hagesmæk (som ville have været endnu finere, hvis håndklædet havde været en anden farve, end den lidt skidne lyseblå, men men det var hvad jeg havde):







Ekstra tip: Jeg synes det er praktisk med strop på bagsiden, så man kan hænge hagesmækken op på en køkkenkrog. Jeg har brugt noget navnebånd (med mine drenges navne, kan købes costumized her, navnebånd er også praktisk til at sætte i tøjet, når børn skal i vugger), men man kan jo bruge alt slags bånd.








God fornøjelse med det, og for at der ikke skulle gå alt for meget husmor i den, syede jeg hagesmæk mens jeg lyttede til P.J. Harvey's album: UH Huh Her. Det lyder sådan her





Ingen kommentarer:

Send en kommentar