kongemor

fredag den 17. juni 2011

Handleplan.

Ja, det tror jeg det hedder, det vi nu har lagt for Storebror. Vi var til samtale i vuggestuen i onsdags. I store træk skal vi hjælpe Storebror til at lege selv, komme ham i forkøbet når vi kan se, at han er ved at blive voldsom, give ham meget opmærksomhed og en masse kys, kram og nus. Både herhjemme og i vuggestuen.

Så kan det være du spørger: "jamen, lader I ham da bare blive voldsom og sejle i sin egen sø normalt?", "nussede I ham ikke før?", "får han ikke opmærksomhed?"
Svaret er selvfølgelig: "nej, jo og jo, hvad tror du selv?"
Selvfølgelig gør vi alle de ting. Storebror er 2 år og det virker som om, at han har svært ved at kapere det hele nogen gange, så vi skal kridte banen lidt tydeligere op, og hjælpe ham med at bevare roen når overblikket ryger fløjten.

Med hensyn til gisningen om at han har et sart taktilt sansesystem, ser vi tiden lidt an, og imødekommer det med en masse fysisk kontakt (jeg ved ikke hvordan, at jeg kan formulere det ordenligt).

Det var en svær samtale. Svært at høre alt det hårde, svært ikke at gå i forsvarsposition og svært at huske hvad jeg selv mente. Vi talte længe og om mange ting, mange flere end dem jeg har nævnt her. Vi gik derfra med godt mod. Jeg fik fortalt hende, at jeg blev meget ked af det i sidste uge og været det siden, at vi stadig ser vores skønne dreng, når vi kigger på Storebror, at vi gerne vil lytte til deres faglighed, at vi synes det er mærkeligt at give ham mærkat på og vi fik spurgt, hvad de gør for ham. Vi valgte, at tale helt åbent med hende, det føles dog mærkeligt at lægge sit følelsesliv ud på personalestuebordet ved siden af lunken kaffe, en vissen plante og en halvtom pose lakridser, men mon ikke det er til det bedste.

Nu knokler vi herhjemme. Det "gode mod" vi forlod samtalen med bliver hele tiden gjort usikker til bens, vi vakler og finder fæste, men vi klarer det sgu, ikke mindst Storebror. Sjove, seje, kloge, omsorgsfulde, lille Storebror.

I dag har Storebror og jeg bl.a. leget med duplo. Vi fik hjælp til at bygge et meget højt tårn af elefantbamsen, babyelefantbamsen og sovekaninen Mick Jagger, det gik godt.

6 kommentarer:

  1. godt at i gik fra samtalen med en god fornemmelse. Det er vigtigt at i lytter til jer selv og samtidig er det vigtigt at der er godt samarbejde med pædagogerne i vuggestuen, for kan man få det samarbejde til at køre, giver det optimale forudsætninger for at i sammen kan gøre det bedste for jeres dreng.
    Stol på dig/jer selv og tro på at det i har gjort indtil nu er det rigtige og husk at nyd hvor dejlig han er.

    SvarSlet
  2. Godt at høre I har en god plan. Jeg er sikker på I nok skal få situationen vendt til noget godt :-)

    Nu tror jeg også jeg vil igang med at bygge duplo-tårn (selv om vi ikke har en Mick Jagger sovebamse til at hjælpe os..)

    SvarSlet
  3. @ Heidi: Husker det hele tiden, altså hvor dejlig han er, og er glad for vores samarbejde med pædagoen/erne, jeg er fortrøstningsfuld.
    @ Karoline: Men brandmand Sam kan vel også bygge et duplotårn eller to!

    SvarSlet
  4. Ham Storebror har i hvert fald to lyttende forældre, der ser deres eget skønne barn - og samtidig er lydhøre overfor pædagogernes observationer og forslag. Og ovenikøbet bevidste om ikke at gå i forsvar...det er til at blive helt rørt af! Rigtig meget held og lykke med 'arbejdet'. Kram

    SvarSlet
  5. Kongemor at være bevidst om at være bevidst, det er sgu hårdt arbejde. Og jeg ved det er sandt, fordi jeg øver mig hverdag! Hvor er jeres søn heldig med, at han har jer som forældre. For I rummer ham da helt fantastisk.

    SvarSlet